JĘZYK > PL EN DE
Infolinia: Odkryj numer
 

Jak wybrać rower, gdzie jeździć i co jest przy tym niezbędne dla seniora?

2016-05-05

Już 10 minut jazdy ma zbawienny wpływ na pracę układu krwionośnego i mięśni, 20 minut wspiera układ odpornościowy, a 50 minut przemianę materii. To jedna z najzdrowszych form ruchu. Radzimy, jaki rower kupić, jak się ubrać i gdzie jeździć.

W Niemczech 11% procent osób w wieku powyżej 65 lat regularnie jeździ na rowerze. W naszym kraju ta forma aktywności z roku na rok również staje się coraz bardziej popularna. Jazda na rowerze daje poczucie swobody, łatwo umożliwia kontakt z przyrodą, a także odkrywanie nowych miejsc. Jest to również jednak z najzdrowszych form aktywności fizycznej.

To świetny sposób na zdrowe spędzanie wolnego czasu. Jazda na rowerze ma bardzo pozytywny wpływ na pracę serca i całego układu krwionośnego, a także mięśni, układu odpornościowego oraz na przemianę materii. Pomaga też spalić nadmiarowe kalorie. Poza tym rekreacyjna jazda nie obciąża stawów – mówi prof. Shlomo Noy, światowy specjalista w zakresie geriatrii,  współzałożyciel Angel Care, kompleksowego centrum opieki dla seniorów we Wrocławiu.

Jaki rower wybrać?

Z rowerem jest trochę jak z butami. Wybiera się go na miarę i nie każdy będzie nam pasował. Dlatego najlepiej pójść do fachowego sklepu, gdzie wykwalifikowany personel pomoże dobrać odpowiednią długość ramy. To ważne, ponieważ od tego zależy, czy to „rozmiar” roweru dla nas. W specjalistycznym sklepie będzie też okazja rower przetestować. To najlepszy sposób, by się przekonać, czy będzie nam się na nim wygodnie jeździło.

Jaki rodzaj roweru wybrać? To zależy od indywidualnych potrzeb. Warto dobrze przemyśleć, po jakich drogach i w jakich warunkach będziemy jeździć. Do jazdy rekreacyjnej po względnie płaskim terenie najlepsze są rowery turystyczne. Dlaczego? Przede wszystkim zapewniają komfortową pozycję (w przeciwieństwie do górskich lub crossowych) oraz dodatkowe rozwiązania wpływające na wygodę, jak amortyzacja siodełka czy pełna regulacja wspornika kierownicy. Dobrze jest też od razu kupić opony antyprzebiciowe (nie chronią w 100%, ale znacznie zmniejszą ryzyko przebicia dętki).

Rowery turystyczne umożliwiają również zamontowanie sakw przy bagażniku, co bardzo się przydaje, jeśli planujemy dłuższe wycieczki. Prowiantu czy dodatkowej kurtki nie musimy wozić w plecaku, dzięki czemu jedzie się przyjemniej i zdrowiej – nie odczuwamy obciążenia i mniej się pocimy.

Poza tym rower turystyczny jest uniwersalny. Znakomicie nadaje się zarówno na wycieczki, jak i do jazdy po mieście, na przykład po zakupy. 

Gdzie jeździć?

W Polsce jest coraz więcej oznakowanych tras rowerowych. Jednak zanim ruszymy jedną z nich, poszukajmy dodatkowych informacji. Lepiej unikać tras z dużymi przewyższeniami (wjeżdżanie pod górę bywa wyczerpujące), takich, które prowadzą przez trudny teren oraz prowadzących ruchliwymi szosami. Warto też pamiętać, że wiosną drogi w lesie mogą być rozmokłe i błotniste nawet jeśli od dłuższego czasu nie padał deszcz.

Jak długa powinna być trasa? To kwestia bardzo indywidualna, wiele zależy też od jej profilu. W płaskim terenie można spokojnie zaplanować wycieczkę w granicach 50 km, oczywiście z przerwami. Jazda z prędkością ok. 15 km na godzinę jest osiągalna dla każdego, bez specjalnego przygotowania.

Jednak liczą się też warunki danego dnia, a zwłaszcza największa zmora rowerzystów – wiatr. Jego siłę zupełnie inaczej odczuwa pieszy niż rowerzysta. Jazda pod wiatr potrafi bardzo zmęczyć.

Przy planowaniu trasy dobrze jest poszukać miejsc odpoczynku i atrakcji turystycznych, a także zadbać o dobre towarzystwo. – Jazda na rowerze to forma aktywności, która bardzo sprzyja rozmowom. Przebywanie z innymi poprawia nasze samopoczucie i jest dla zdrowia równie ważne jak aktywność fizyczna – dodaje prof. Shlomo Noy. 

Jak się ubrać?

Obowiązuje zasada stara jak świat: na cebulkę. Jednak nie za ciepło i najlepiej ubrać tzw. „oddychającą” odzież. Najprzyjemniej jeździ się w koszulkach termoaktywnych, ponieważ dobrze odprowadzają pot. W chłodniejszy dzień narzucamy na siebie jeszcze kurtkę przeciwwiatrową i tyle właściwie wystarczy. Jeśli założymy polar, to po kilkunastu minutach będziemy zgrzani. Coś cieplejszego warto jednak mieć przy sobie i zakładać na postojach. 

Co pić i jeść?

Jadąc na rowerze płyny trzeba uzupełniać regularnie, nawet jeśli nie czujemy pragnienia. Wystarczy pić zwykłą niegazowaną wodę mineralną (nawadnia lepiej niż gazowana). Co jeść? Rano najlepiej owsiankę. To znakomite paliwo. W trakcie jazdy dobrze sprawdzają się banany, rodzynki czy kanapka z szynką. Słodyczy (i cięższych potraw na obiad) lepiej unikać.

Angel Care
Centrum Seniora

ul. Dyrekcyjna 5‑7
Wrocław

 71 311 11 88

facebookYou Tubelinked-in